att förlora någon , sin bästa vän

2012-01-13 @ 11:12:00
måste skriva av mig lite ,så himla mkt tankar i mitt huvud , och vet ni ? i wanna share it with you !
många kvällar jag somnat i gråt , tänkandes på dej min vän .

kirketerpes mons

har ett foto på han brevíd min säng , som jag säger de orden till jag sa när jag lämnade dej ..
mons var speciell , han var inte som någon annan häst jag någonsin ridigt , i september 2007 åkte vi ner till osby/skåne och provred denna luriva häst , shit vad fast jag var ! första *riktiga* ponnyn efter shettisarna, kom ihåg att jag hade med mej min kusin elin som då hade chipper o tävlade ganska höga klasser med honom , hon sa : han är en sjukt snäll häst , men om du ska tävla ska du nog inte ha honom .
Trots detta valde jag honom , min fina lufsponny , provred han på en strand i skummeslöv 2007 i slutet av september , han älskade det , jag älskade det . lyckan var gjord .
 vi köpte honom den 7 oktober 2007, galet glad var jag , kommer ihåg det som igår , när han kom till mig , vid 11 tiden  Han gick fint i dressyr och så , men när det kom till hoppning på lokala tävlingar ville han inte , cr gick bra men inte mer , han hoppade oftaste ca. 1,5 meter ifrån hindret , benen högt över hindrerna .
Då fick jag valet , sälja honom och köpa en ponny som jag kunde tävla och utvecklas med , eller stanna kvar på den nivån , hoppa ngn cr ibland men bara rida i skogen mest . jag valde att köpa en ny , mons betydde och betyder allt för mej , shit vad jag saknar den ponnyn .
 Så i början på 2009 provred jag min kusins ponny , chipper , som då var utlånad till en galet duktig o söt tjej , anna albrektsson , som då red mest dressyr på honom , jäklar muskler han fick av det !! jag gillade inte chippen när jag provred honom , eller egentligen gjorde jag det , älskade honom , fast intalade mej själv att inte göra det . min kusins mamma var med i bilen på vägen hem , när jag mamma och hon åkte där , då brast allt . jag visste att det vore vanvett att inte köpa honom , men jag ville inte sälja till mons , inte än .. tyvärr blev det så .
Den 13 februari 2009 tog jag och mons vårat sista ridpass , som jag inte visste då , var vårat allra sista , någonsin . 14 februari bärde det av till hult , ligger en bit ifrån jönköping , där lämnade vi av min mosse , min andra halva . hur f*n skulle jag klara detta ? han visade mej vad äkta vänskap va .
 hur roligt man kunde ha . kommer ihåg så mkt  , när vi hälsade på dom i osby med mons , när vi red ut med louise och matilda , när hon kom hit , när vi va på ridläger , när vi va hos sanne , alla tävlingar och träningar . men framförallt våran sista hoppträning .
Om jag skulle vetat vad som skulle hända så skulle jag aldrig aldrig någonsin sålt han fakiskt , fast då hade jag aldrig köpt chipper och inte harry heller .. men det väger mer att få sin bästa vän död .
En sen kväll i slutet av september, det regnade , ca. halv 6 så fick vi ett samtal från mons dåvarande ägare , mons har cushings syndrom (darför han hade så sjukligt mkt hår ) , då har man väldigt lätt o få fång , och det hade han fått ( varför vill jag inte gå in på , besviken är jag iaf ... ) , och i värsta grad , han led , och dom hade beslutat sej för att avliva honom.
Det kom som en chock , jag kunde inte andas i princip , sprang ut med telefonen i handen och ringde direkt emma , berättade och grät så galet mkt . en dag före min födelsedag , den 21 oktober , försvann min ängel från jorden . den veckan var den värsta i mitt liv , min andra ponny avlivades den 19de , mons den 21a och jag föll år den 22a . hemsk vecka , hemsk vinter .
 Vi valde att inte träffa honom när han var sjuk , då vi ville ha bilden av en glad ,frisk , pigg ponny i våra huvuden och hjärtan , han gick på så mkt smartstillande och bara låg ner ..
Jag kan säga att jag fortfarande ibland kan börja störtgråta , tycka allt är mitt fel . jag är så himla arg på mig själv för detta , trots att det ändå inte är mitt fel ..
tårarna rinner när jag skriver detta , min fina mons . tack för allt du gav mig , alla minnen , allt hopp , chansen till en grym framtid inom hästar .  detta skrev jag ca. 5 veckor innan han lämnade jorden
we made it all this way . alla sagor har ett slut även denna ..
så sjukt mkt smärta

 

Kirketerpes Mons & Nelly gustavsson <3

 

Hej min mons ,

imon är det exakt en vecka sen jag fick reda på att du inte skulle finnas mer .

Jag kmr ihåg precis allt vi gjorde tsm kommer du ihåg ?

Första tävlingen så fattade du inte att man skulle hoppa över hinderna i 50 cm så vi fick 3 stopp men sen hoppade vi 60 cm oxå och fick bara 1 stopp .

Min första o sista lokala dressyr tävling med dej gick TOPPEN du är verkligen såå duktig o gör allt för mej .

Alla hopptävling o dressyr tävlingar allt vi gjort tsm de är sånt jag Aldrig, aldrig kommer att glömma .

Harplinge 2008 , eksätras ridläger 2008, Et’s ridcenter , sommaren 08 hos Nelly , julen 08 o 07 , och så klart den 7 oktober 2007 den bästa dagen i mitt liv.

Så mons min älskade mons allt vi gjort tillsammans har varit underbart jag fick ha dej i 1 år o 4 månader det var den bästa tiden i mitt liv , jag har aldrig varit så lycklig .

Jag kommer ihåg precis allt och skriver nu till dej min mons att du fattar inte hur mkt du betyder för mej allt vi gjort tillsammans alla glad o dåliga stunder .

Du har alltid funnits där för mej hur jag än mådde tack älskling <3

Så nu skriver jag här till dej kirketerpes mons du får inte jag vill inte , jag klarar mej inte utan dej du är mitt hjärta <3

Tack för allt du har lärt mej utan dej hade jag inte stått där jag står idag , det var du som lärde mej att våga hoppa älskling jag älskar dej , tack för allt <3

Jag älskar dej mons

min mons kom ihåg det o gallopera på trappalandas evigt gröna ängar där ingen smärta o ingen fång finns , det är du värd <3

Jag säger hejdå , tills vi ses igen <3

Mons du var helt fantastisk underbart fin var du älskling du kommer alltid att finnas i mitt hjärta <3

Du kommer få det bra i Trappalanda men mitt hjärta följer med dej vart du än är förevigt <3

Älskade älskade häst <3

Du var min bästa vän & det känns skit att veta att vi aldrig kmr träffas mer, men jag ska vara stark för din skull älskling .

Det är för dej jag lever varje dag , det är för din skull jag hoppas att livet ska få ett lyckligt slut .

Mons det finns ingen som du , du är mitt allt o mitt hjärta jag glömmer dej aldrig !:’(<3

Jag fick låna en ängel men tyvärr bara för en kort tid :’(<3

Mons jag älskar dej mest i hela världen <3

 

R.I.P min mons <3

1990-2009

Du är älskad & saknad av alla <3





man kan inte sörja förevigt , gå runt och vara down , tänk tillbaka på alla minnen o spara dom i ditt hjärta . gå vidare , men tanken att han alltid vakar över mig . tack för allt du gett mig o kommer ge mig , always in my mind


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback