press och nerver ..

2011-12-22 @ 21:28:26
Tänkte slägga in ett litet inlägg om min åsikt om att prestera bra och vara nervös .
Jag själv blir inte ofta nervös , jo visst lite pirr i magen finns det alltid innan man går in på tävlingsbanan . På banan och med hästarna är jag väldigt lugn och som sagt inte så nervös , tycker det är det roligaste som finns . Men i skolan däremot känner jag inga nerver inför tex. en redovisning , men när jag väl står där, benen skakar och jag vill bara där ifrån . Detta kan ibland påverka mig och min redovisning negativt då jag ofta börjar stamma,prata fortare och sånt , som ofta påverkar betyget . Däremot i ridningen är jag sjukt glad över min onervösitet , då jag ofta kan gå in på lagtävlingar , rida lugnt och koncentrerat trots pressen på mig . Min lilla nervositet förvandlas alltid till taggning ! Jag är otroligt tacksam över det då jag har kompisar och såna som jag känner , som knappt kan rida på en vanlig tävling pga. deras nervositet . Ibland kan däremot min taggning bli för stor , ibland vill jag för mycket , ´vilket leder till att jag snubblar på målsnöret ofta . Jag tror själv jag rider så dåligt ibland pga. min presentations ångest . Jag är en tävlingsmänniska , jag vill alltid  vara bäst och har enormt höga krav på mig själv . Detta kan leda till att jag ofta har för höga krav på mig själv och allting blir katastrof , men ibland kan det vara bra då jag blir mer koncentrerad och vill göra det jag håller på med bra ! Trots detta önskar jag att jag inte sätter så höga krav på mig själv , då de ofta blir för höga . Jag har blivit mycket bättre på det nu när jag blivit äldre , men när jag var lite yngre blev jag ganska ledsen när jag kom ut från banan och hade ridit dåligt så jag sumpade chansen för mig och hästen , särskilt om jag visste att vi hade en chans att vinna . Men nu för några år sen , jag tror de var när jag köpte harry , alltså  slutet av 2010, då var jag tvungen att tänka om . Vilket var väldigt tur då jag köpte harry , som är en ungponny . Man kan inte ha för höga krav på sig själv och en ungponny , det går inte . Men helt ärligt kan jag säga att ibland har jag krav på oss och jämför oss med andra , vilket inte alls i bra. Och i början kändes allt hopplöst , harry kunde ingenting när han kom till mig , han hade teknik och hoppade med bra scoop . Men inom dressyren- verkligen nothing . Men jag fick tänka om även då , och det var väldigt tur för jag är extremt stolt över det vi har åstadkommit idag , och jag är riktigt glad att kunna säga och visa allt jag (med hjälp av tränare och annat stöd) har lärt harry . Nu kan han lix. öppna,sluta,galoppombyten osv...  Man har alltid en chans , det är bara man själv som bestämmer hur mycket man uttnyttjar den . & nu tänker jag alltid så att det är aldrig aldrig aldrig hästens fel om den stannar/river osv ... 

Citerat av Jens Fredricson "- Skyll aldrig på hästen - dess prestation är ju resultatet av ditt arbete. Antagligen hade du för bråttom igår, eller så red du ofokuserat i förrgår och därför gick det inte som du hade tänkt dig idag. Respekten för hästen uteblir i samma stund vi lägger skulden på den för att vi själva gjort ett dåligt jobb."

detta citat fick mig att tänka om när min mamma hittade det för lite mer än ett årsen , sedan dess skyller jag aldrig på hästen. detta citat är nog min favorit , varje ord är så sjukt sanna .


Kommentarer
Postat av: Noomie

Älskar det citatet! (':

2011-12-22 @ 21:51:53
URL: http://lexx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback